תוסיפו קצת טבע לחיים • גן לאומי בית שערים

יוסי ברויער No Comments on תוסיפו קצת טבע לחיים • גן לאומי בית שערים
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

גן לאומי בית שערים הוא אתר מתקופת המשנה והתלמוד הפותח בפני המבקר צוהר אל אורח חייהם של היהודים באותה תקופה. במקום מערכות קבורה תת-קרקעיות של יהודים מכל קצוות העולם הקדום.

בביקורנו באתר נקבל מעין "דרישת שלום" מקהילות שונות במזרח הקדום. במקום אחוזות קברים השייכות לקהילות של יהודים מלבנון: "קברו של ראש בית הכנסת הצידוני" או מסוריה: "איידיסיוס, ראש מועצת הזקנים של אנטיוכיה"… ואפילו יש מערת קבורה השייכת לקהילת יהודי תימן: "מנחם בן מלך חמיאר", חמיאר היא תימן של ימינו.

דלת כניסה למערה – מערות המנורה – חיקוי לדלת עץ שהיתה מותקנת בכניסה לבתים (צילום: רויטל וייס – מנהלת גן לאומי בית שערים)

הסיורים יוצאים בשעות 10:00, 11:00, 12:00 כל יום ממרכז האתר וניתנים על ידי מתנדבי גן קהילה של קרית טבעון (אזרחים ותיקים מדריכים) ללא תשלום נוסף לדמי הכניסה לאתר. הסיורים עוברים על פני מערות מרשימות אשר בהם תבליטים, עיטורים וכתובות המלמדים אותנו על אורחות חיי היהודים בתקופת המשנה והתלמוד.

בנוסף, נמצא על כתלי המערות הרבה מאד מנורות. מנורות בגדלים שונים אשר המצאותם כאן מדגישה מאד את הרצון של היהודים בתקופה זו להראות כי הם יהודים וזוכרים את בית המקדש והמנורה. (זאת למרות שלעתים נראה כי מנהגים מסויימים של הרומאים הוטמעו בקרב העם היהודי דאז, אך הם היו בבחינת מנהגים חיצוניים  ולמרות הכל שמרו על יהדותם והסמל לכך – היא המנורה.

מערות המנורה, מנורות לפני שימור (צילום: רויטל וייס – מנהלת גן לאומי בית שערים)

מערת הארונות – תבליט מנורה לאחר שימור (צילום: רויטל וייס – מנהלת גן לאומי בית שערים)

קברו של רבי יהודה הנשיא בולט מאד בין כל אחוזות הקברים, הוא גדול רם ונישא, לו 3 קשתות ומעליו מבנה ספסלים שנועד לתפילה. גם בניו של רבי יהודה הנשיא קבורים לצידו. במקום גם נמצאות כתובות המציינות את קברו של רבי שמעון וקברו של רבי גמליאל.

לילדים ניתן לרכוש חוברת של פקח צעיר בעלות של 10 ₪, בדרך זו הילד מטמיע את ערכי ותכני המקום. החוברת מאד ציורית, ידידותית ומהנה.

בגמר פתרון החוברת – מתקיים טקס התחייבות לשמירה על המורשת היהודית והילד מקבל למזכרת תג של "פקח צעיר – בית שערים".

מערת הארונות – ארון הנשר (צילום: רויטל וייס – מנהלת גן לאומי בית שערים)

לאחרונה נפתח מתחם "מערות המנורה" אשר בו ממצאים מאד מעניינים, בגלל רגישות המקום והבטיחות נקבע כי הסיור הינו בהרשמה מראש ומתקיים ביום שישי בשבוע, או לקבוצות בתיאום מראש. היות ומערות אלו צרות ואינן יכולות קהל רב – הקבוצות הינן קטנות של עד 20 איש. הרשות מתייחסת למערות אלו ברגישות רבה ושומרת מאד על הממצאים.

חשוב להדגיש כי ציבור המטייל עם ילדים חייב לשים לב לשבילים ולמקומות המסומנים ולא להיכנס למערות ולפתחים שאינם בתוך המסלול !!

יש להגיע עם נעליים מתאימות, כובע, מים ואם אפשר פנס (לילדים).

איך מגיעים:

לבאים ממרכז הארץ – דרך כביש החוף, צומת פורידיס, יוקנעם, כביש 722 לכיוון נצרת-קרית טבעון ואז מול שדה יעקב פניה שמאלה לפי השילוט.

לבאים מהצפון – כביש 75 לכיוון צומת השומרים- פניה שמאלה לכוון יוקנעם-ת"א ואז, אחרי בית העלמין של טבעון, עפ"י השילוט – ימינה לאתר. לאלה הבאים מכיוון חיפה – צומת יגור- כביש 75 לכיוון קריית טבעון-רמת ישי או לכיוון צומת ג'למי ומשם לקרית טבעון ואז בשילוט המורה ימינה לכיוון יוקנעם-ת"א

ולאחר שעוברים את בית העלמין של טבעון ימינה עפ"י השילוט.

עבודות שימור במערות – חריתות של ספינות (צילום: רויטל וייס – מנהלת גן לאומי בית שערים)



0 תגובות